E-commerce, en in het kielzog logistiek, mogen snel ontwikkelen: het pakketje zelf is al jaren ongewijzigd. Neem de barcode op het adreslabel. Praktisch hetzelfde ontwerp als de eerste streepjescodes uit de jaren ’70. Dat zou slimmer moeten kunnen.

Innovatie met barcodes & slimme labels

 

Mooier kan het in ieder geval, getuige Ziba. Deze Amerikaanse startup heeft de barcode getransformeerd in een prachtig scanbaar symbool, dat met een ‘laser-lakstempel’ in het papier gebrand wordt. Buiten het symbool bedacht het bedrijf een app waarmee de geadresseerde zijn gewenste bezorgdatum en –locatie kan ingeven nádat het pakket gepost is. Realistisch? Alleen als vervoerders het ook omarmen. Innovatief? Dat is het zeker.

Een andere ontwikkeling die vraagt om ‘slimme’ labels is versbezorging. Food is één van de snelst groeiende e-commercesectoren, waarmee het aantal gekoelde pakketjes toeneemt. Verwacht dus temperatuursensoren of ‘versheidszegels’ die meten of de inhoud wel de gehele reis gekoeld bleef.

RFID-zendertjes onder het adreslabel

 

Onbemande afhaalkluisjes hebben ook implicaties. Veel pakketvervoerders lanceren kluisjes, op stations of aan voorgevels van huizen, waarin alléén zij kunnen bezorgen. Terwijl de consument stiekem meer gebaat is bij initiatieven waar iedere vervoerder terecht kan, zoals het Nederlandse De Buren of het Poolse InPost. Hier kan RFID-technologie uitkomst bieden. Met een RFID-zendertje onder het normale adreslabel van de vervoerder, en een ontvanger in de kluiswand, krijgt iedere koerier eenvoudig toegang tot de ‘open-source’ kluiswanden. Soortgelijke technologie wordt verder onderzocht voor het digitaal tekenen bij ontvangst. Handig.

Tot slot: zou het niet mooi zijn als je vanaf volgend jaar een pakketje van bestelling tot bezorging kunt volgen op de kaart, dankzij een ingebouwd GPS-zendertje?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.