Advanced Business Creation – Einde Blok 3

Dit blok stond helemaal in het teken van “communicating the new”. Dit houd in dat alles wat met vraag en aanbod te maken heeft naar voren komt en hoe breng je nu die beide samen? Om dit op de juiste manier samen te brengen spreek je over waardecreatie. Maar hoe maak je mensen hiervan bewust? Wat is de rol van een business creator binnen deze professionele context? En op welke manier behaal je een optimaal resultaat? Dus ondernemerschap, internationalisering en duurzaamheid.

Just like that

Project

In het project namen we deel aan een internationale competitie en ontwikkelen we een awareness campagne voor de European Media Alliance. Deze competitie wordt georganiseerd door Edcom, een overkoepelende organisatie waarin communicatie-onderwijs en de communicatie-industrie in Europa samenwerken. Aan deze wedstrijd doen meer dan 40 hogescholen, kunstacademies en universiteiten mee uit meer dan 15 landen. Wij hebben een awareness campagne bedacht die de meest cliche advertenties een gezicht geeft, een persona met de koppeling humor. Neem bijvoorbeeld de vervelende computer infectie advertenties of de dating pop ups. Hieronder is een video te zien die wij als projectgroep hebben gemaakt waar Mr. Dickenson, een van onze personage’s met een cliche advertentie.

https://www.youtube.com/watch?v=8IgtMhtSY_w&feature=youtu.be

Uiteindelijk zijn we in de klas verkozen en mochten we voor de jury en alle eerstejaars presenteren in een collegezaal. Helaas zijn we niet gekozen door de jury om door te gaan naar de inzending van Edcom, maar het was een super ervaring en heel veel geleerd over hoe je een campagne opzet en welke elementen je allemaal nodig hebt, alles wat de bij de andere lessen deden kon je direct koppelen of gebruiken bij het project.

Campagne team wink mediapreview campagneBrainstorm
Praktijkgericht Onderzoek

Bij PGOZ stonden ‘Grand challenges of the 21st century’ centraal. Deze fundamentele problemen onderzoeken we en aan de hand van een actoranalyse zorgen we voor een gestructureerde inventaris van de betrokken partijen. Zo kregen we meer inzicht in hun belangen. Wij hadden als onderwerp gekozen voor de problemen met het antibiotica gebruik op het gebied van vlees en de gevolgen daarvan op de volksgezondheid.

Praktijk gericht onderzoek
Beroepsvoorbereiding 
In dit blok hebben we de ‘markt’ voor business creators verder verkend. We hechten er namelijk aan dat business creators actief zijn in de wereld waarin zij zich mogelijk gaan bewegen. En dat we een ‘antenne’ ontwikkelen voor welke onderwerpen, problemen en uitdagingen in het beroepenveld belangrijk zijn. We gingen op onderzoek uit en moesten lezingen of opinieprogramma’s bijwonen, dit kon over van alles gaan, als je maar ervan leerde en er zo je voordeel mee kon uithalen, jezelf ontwikkelen etc.
Branding ‘Merkactivatie’
Bij dit vak hebben we geleerd over merkactivatie, met vragen zoals: hoe breng je een merk tot leven? Ook leer je meer over wie je publiek is en hoe je hen met je merk kan raken en in beweging te krijgen. Door merkactivatie kun je je merk (meer) lading geven bij de doelgroep en daarmee het imago van het merk versterken. Het was een erg interessant vak en er komt eigenlijk een heleboel gevoel en psychologie kijken bij merkactivatie, wat beweegt iemand nu om een product te kopen of een merk te onthouden, zijn dat de kleuren of de teksten of voelt iemand zich meer thuis met het liedje die ze constant gebruiken?
Marketing ‘Online Marketing’
In dit vak stond het bereiken van je doelgroep centraal, met Online Marketing leerde we de dimensies, strategieën en middelen kennen, die ons een handvat meegaven om dit op een succesvolle manier te kunnen doen. Daarom is het essentieel voor een business creator om het speelveld van online marketing te kennen, te kunnen duiden en de dynamiek in te kunnen schatten om op die manier te kunnen innoveren.
Communicatie ‘de Basis’
Bij communicatie ging het om zowel de interne communicatie als de externe communicatie en de link naar innovatie. Wanneer je communicatie koppelt aan andere vakken zoals merkactivatie of onine marketing kan je vooral kijken, hoe krijg ik mijn boodschap of mijn merk goed over bij de doelgroep? Welke middelen kan ik inzetten en hoe kan ik een communicatieplan gebruiken om mijn doelen te vervullen?
Kritisch Denken ‘Redeneren’
Kritisch denken betekent dat je onafhankelijk van anderen informatie analyseert en beoordeelt. Door zorgvuldig na te denken kom je tot je eigen, gefundeerde conclusies. Dit keer ging het vooral over redeneren, is de redenering logisch en is het antwoord waar? Er zijn heel veel manieren om hier naar te kijken maar we hebben vooral geleerd hoe we kunnen deductief redeneren en inductief redeneren.
Creatief Denken ‘Waarnemen’
“Look” vormt binnen de zig zag-methode een belangrijke schakel in het proces naar meer creativiteit. Bij waarnemen draaide alles om waarnemen, het observeren van producten en gebruiksvoorwerpen en maak hierover aantekeningen. Dit kan je niet alleen toepassen bij producten maar ook bij alles wat je ziet, stel vragen, kijk langer naar een voorwerp, hoe beweegt het doen mensen allemaal hetzelfde of pakt iedereen het anders vast dan het bedoeld is? Ga met die mensen in gesprek waarom ze dan het object zo vastpakken en niet aan het gedeelte waarvoor het bedoeld is. Voor een business creator heel erg interessant omdat je zo tot nieuwe inzichten komt en vanuit andere perspectieven leert kijken.
Design 1 ‘Communicatieontwerp’
Reclame is alom vertegenwoordigd in ons dagelijks leven. Elke dag opnieuw worden we blootgesteld aan honderden, zo niet duizenden, boodschappen die ons visueel willen overtuigen. Deze boodschappen proberen ons voortdurende te overreden om te voelen, geloven, handelen, kopen en veranderen. Deze visuele berichten bereiken ons te allen tijde, in zowel privé als publieke omgeving, en zowel online als offline. Ze zijn met zorg samengesteld en vormgegeven met als doel om invloed uit te oefenen op onze houding en meer nog ons gedrag. Hoe creëer je een dergelijke uiting? En wat maakt nu dat deze ons overtuigt?
Persoonlijke Vaardigheden ‘Persoonlijke effectiviteit’
We hebben geleerd hoe je mensen individueel en in (multidisciplinaire) groepen kan laten meewerken in alle fases van een innovatieproces. Deze training stelde ons in staat om je eigen en andermans gedrag effectief (bij) te sturen doormiddel van feedback. We hebben een methode gekregen om feedback te geven aan groepen en aan individuen op een efficiënte manier.

persoonlijke vaardigheden

Vervolg en leuke dingen

Project: Huis

Zoals jullie weten zat ik in het proces om een woning te kopen, het is gelukt! De koopakte is getekend en nu is het wachten maar tot ze klaar zijn met de verbouwing van de buitenkant en ze mijn woning casco opleveren zodat ik kan gaan verbouwen. Ik heb heel veel zin het het verbouwen en zal jullie stap voor stap met de verbouwing meenemen.

sleutels-van-nieuwe-woning

Verder komt het festival seizoen er weer aan en gaan we weer naar Graspop en misschien naar Sziget en ik ga naar Denemarken en Zweden!

Ik kijk heel erg uit naar periode 4, wat gaat de tijd snel zeg het eerste jaar is alweer bijna om.

Mochten er mensen meer willen weten over de opleiding of mijzelf kan je altijd contact opnemen via de verschillende social media (FacebookTwitterLinkedin en Instagram) of laat een comment achter!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.