educational-quotes-learning-with-pleasure

Vandaag was de laatste dag van de tentamens, na “hard” zwoegen voor de laatste loodjes wordt het nu ontzettend spannend, als ik dit blok alle tentamens en verslagen met een voldoende heb afgesloten heb ik mijn propedeuse in een jaar gehaald en dat was mijn doel. Ik moet eerlijk zeggen dat op een paar dingen na 2016 een prachtig jaar voor mij is, wellicht mijn Propedeuse, heel veel nieuwe mensen leren kennen, een woning gekocht, heerlijk. Dus vanaf vandaag afwachten tot de punten binnen rollen, een soort week weer in spanning.

Het is ondertussen prachtig weer dus ik ga vanaf nu weer veel buiten werken, lekker naar de sportschool en rugbyen (als mijn been het weer doet).

Laten we even terugkijken op periode 4 van Advanced Business Creation. Het was een chaotische periode met veel onduidelijkheid. Onze opdrachtgever was Shell en die wilde van ons dat wij een toekomstscenario gingen ontwikkelen met de hoofdvraag: Hoe ziet personal life eruit in een CO2 neutrale stad?. Een toekomstscenario maar dan niet 10-20 jaar verder nee gelijk 84 jaar dus we moeten een soort science fiction scenario maken voor het jaar 2100. Het moest wel plausible zijn. Dit moesten we dan onderbouwen van het scenarioplannings methode. Het verzamelen van gebeurtenissen in het verleden, heden en toekomst en daarna moet je die gaan clusteren om tot drijvende krachten te komen. Deze drijvende krachten zet je op een impactdiagram om de meest onzekere te pakken. Wanneer je dit gedaan hebt zet je ze op een assenstelsel en zet je de gekozen drijvende krachten tegenover elkaar. Uiteindelijk is dat de uitgang van je scenario, wij hadden veel oorlog en veel leven op andere planeten, dit is zowiezo al niet geheel plausible maar toch met bronnen moesten we het gaan onderbouwen. Uiteindelijk schrijf je het scenario uit en ga je het visualiseren, wij hadden een film gemaakt met allerlei verschillende stukjes uit films geknipt en een film van gemaakt. Uiteindelijk was het een leerzaam project waar ik veel van heb geleerd, van samenwerken tot aan scenarioplaning.

Als we naar de andere vakken kijken hebben we vakken gehad zoals, filosofie, onderzoek, engels, scenarioplanning, copywriting, communicatie, pgoz, persoonlijke vaardigheden: gesprekstechnieken, faciliteren, innovatiemethoden.

Wij als eerstejaars zijn de eerste die steeds het nieuwe curriculum testen, dus als ik dan met de tweede jaars of later spreek hebben die nooit het vak filosofie gehad, dat is best wel leuk om die verschillen te horen.

De vakken zelf waren ontzettend interessant, voor mij was vooral de innovatiemethoden erg interessant omdat ik dat echt wil leren, samen in combinatie met het innovation management game heb ik hier ook het meeste van geleerd. Uiteraard waren e rook mindere dingen maar daarvoor zit ik in de opleidingscommisie en ben ik klassenvertegenwoordiger om deze fouten voor de nieuwe eerste jaars te kunnen voorkomen en de opleiding tot een nog hoger niveau te tillen.

Verder hebben we een kijkje kunnen nemen in de stages van het derde jaar, is nog even weg maar de tijd gaat sneller als we denken! Hier hadden de derde jaars die net terug van hun stage kwamen een stand gemaakt en hier een oplossing bedacht voor de ergenissen of dingen waar ze zelf tegen aan liepen tijden hun stage, zodat wij niet meer dezelfde fout maken of juist met hun in geprek kunnen gaan en hun ons die hulp aanbieden.

Als laatste hadden we International Innovation Week, een week vol gastsprekers van grote bedrijven zoals Ricoh, Akzonobel, Rode kruis, Healthy seas en nog veel meer! Het was een inspirerende week om eens een kijkje te nemen wat bijvoorbeeld een global innovation manager bij Akzonobel mee bezig is.

Mocht je meer willen weten kan je altijd contact opnemen via de verschillende social media (Facebook, Twitter, Linkedin en Instagram) of laat een comment achter!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.